Selasa, 23 Februari 2010

Everyone Is An Expert!

Pernah dengar kata-kata tu? Tiap kali kita rasa rendah diri, selalunya ada insan-insan berhati mulia yang akan berkata dengan nada memujuk "don't worry, semua manusia dilahirkan dengan kelebihan masing-masing. carilah...pasti ada"

Hari ni aku merasa down sekali lagi. Terasa diri tak berguna. Tidak mampu menghasilkan apa-apa. Atau dalam bahasa industrinya, tidak produktif. Kemudian aku cuba kaji balik, apa kelebihan aku. Aku tak cantik..aku tak expert dalam apa-apa, hanya suam-suam kuku. Aku tak punya idea hebat. Aku tidak mempunyai keyakinan. Aku tiada pendirian, bagaikan lalang yang mudah berubah mengikut arah angin bertiup.

Oh...baru aku tahu apa kepakaran aku. Aku pakar dalam "copy paste". Dari zaman study aku memang pakar dalam bab ini. Tapi kesedaran itu langsung tidak membuatkan aku bangga. Sebab ianya sesuatu yang memalukan. Down lagi....

Petang tadi my sister datang rumah dan dia kata dia dah jumpa buku aku yang dia pinjam dulu. Dah 3 bulan dia cari, rupanya ada dalam beg lappynya. Barulah terpancar sinar happy diwajahku..

The secret by Rhonda Byrne. Inilah buku kesayanganku satu-satunya. Aku anggap ianya harta yang paling berharga buatku. Sebab apa? Buku ini adalah salah satu buku motivasi yang terlaris dalam dunia sekarang ni. Dah di translate dalam banyak bahasa. Bahasa Indonesia pun dah ada. Cuma Malaysia yang belum. (I always wonder, kenapa kita selalu di belakang Indonesia).



Memiliki buku ni, aku mampu untuk mengubah mood aku yang down ke pada lega and happy and most important, to be more thankful. Sebab apa? Tak perlu baca semua page. Just sehelai dua, you can find your happiness, sebab ia mengajar kita bagaimana untuk mencintai diri, lebih yakin, lebih bersyukur dan paling penting, membuka mata tentang betapa hebatnya diri kita. But of course, untuk kali pertama membaca kenalah baca sampai habis.

I always love motivation books. Dulu-dulu memang suka baca novel cintan cintun. Tapi sejak berkahwin, aku sedar I don't need all those anymore. Because I'm creating my own love story.

Suka untuk aku menyarankan kepada para pembacaku yang dihormati, jika ada masa, belilah buku ni. Hanya dalam RM70 or less. Kebanyakan book shop ada buku ni. And kalau nak review boleh check websitenya di SINI. Kat websitenya ada disediakan tool-tools yang boleh membantu.

The secret mengajar kita macam mana nak mengusai segalanya yang ada disekeliling kita dengan kuasa imaginasi. Mengajar kita bagaimana untuk mencintai diri. Sebenarnya terlalu banyak content yang berguna, maybe aku akan kupas next time. Sebab aku selalu overexcited tiap kali bercerita tentang buku ni. kalau diikutkan excited aku nie, penat le you all nak baca entry ni sampai habis kan..

Aku juga pernah recommend buku ni kat dean fakulti aku, dan dia juga membeli dan memuji. Ada banyak buku motivasi diluar sana. The Secret adalah permulaan yang baik. Jangan risau hanya kerana ianya buku dalam bahasa Inggeris. Ayat-ayatnya senang nak faham dan juga menggunakan easy English.

Akhir kata...Do grab yourself a copy...

3 ulasan:

F I T berkata...

"The secret mengajar kita macam mana nak mengusai segalanya yang ada disekeliling kita dengan kuasa imaginasi. Mengajar kita bagaimana untuk mencintai diri."

ayat ni menarik lah..teringin nak baca buku tu..tapi saya stay perlis a..susah nak cari buku yg gempak2..MPH atau popular pun takde..adoii kena gi Alor Star a

shahrinabd berkata...

@FIT cek aje kat kedai buku biasa2 dulu. rasanya ade je...

yea..yea..silalah beli. Biar oarng malaysia tambah maju

F I T berkata...

oh ye ke?okay nanti a gi usya dulu kalau ada...thanks for sharing :)