Isnin, 22 Februari 2010

Berdosakah Bunuh Semut?


Ish..Ish...Ish...benda macam ni pun nak buat topik ke? Sebenarnya hari ni aku merasa berdosa tiba-tiba. Huh...tak tau kenape sehari dua ni jiwaku menjadi suci dan murni. Hahaha....

Bangun pagi tadi tengok mejaku ada semut-semut kecil Cis! Ni mesti angkara malam tadi makan coklat and minum air soya kat meja tu time tengah blogwalking. Cepat je aku ambik Shieldtox Waterbase kat dapur. Aku suka waterbase punya sebab tak berbau sangat. Spray punya spray lepas tu aku menanti ianya kering sedikit. Time untuk mengelap meja...

Oh...tiba-tiba saja aku rasa sedih melihat mayat mereka bergelimpangan. Ini semua adalah makhluk hidup. Semut juga ciptaan Allah. Aku terus terfikir, berdosakah aku membunuh semut-semut ini? Aku bukan pakar dalam soal agama, terdetik di hati meminta pandangan pembaca. Apa pandangan you all?

Sempat juga buat google search. Ada yang kata membunuh semut berdosa kalau dibuat suka-suka. Contohnya, nampak je semut lalu mesti nak tenyeh. Tapi tak berdosa membunuh semut kalau ia menganggu.

Ada juga yang berpendapat, kenapa nak fikir sangat pasal bunuh semut yang kecil dan kerdil? Padahal ayam, lembu yang besar pun kita lahap...(aku lega sedikit).

Tapi kalau tak dibunuh, bukankah ianya menganggu. Kadang-kadang menganggu makanan dan minuman kita, kadang-kadang menggigit.( sape suruh pengotor sangat kan....kalau rumah bersih mesti tak de semut)

Argh...aku bingung. Makin banyak persoalan aku makin bingung....

What say you?

1 ulasan:

Neo_matrixzz berkata...

ntahlah..kurang arif..