Ahad, 7 Februari 2010

Bahasa Melayu A1, Tapi....

Hohoho.....macam ye je title kat atas tu. Siapa dapat A1 untuk bahasa Melayu time SPM dulu? Cepat! Angkat bakul sindili punye!

Aku dulu dari darjah satu sampai tingkatan 6 and sampai la masuk Universiti kalau ada je exam yang kena mengena dengan Bahasa Melayu, sure aku akan dapat A, tak kiralah tatabahasa, pemahaman, karangan dan jugak lisan. Aku pun tak faham kenapa...haha...sebab senang sangat kot! Bahasa hari0hari kite dengar, tengok berita, dengar radio, baca buku macam novel, buku teks, newspaper, semuanya bahasa Melayu. Mana tak dapat A nye.. ye dak? Walaupun aku bukan berbangsa melayu, tetapi hanyalah dari kaum minoriti kat Malaysia yang besau nie, tapi itu tak menjadikkan alasan untuk aku dapat B. Kalau dapat B aku dah rasa down gila. Hahah!

Kalau suruh buat karangan je, aku pon mula ler melarut-larut panjang lebar sampai terlebih jumlah perkataan. yang tu tak pe. Sebab boleh aje kan....tapi kalau suruh buat 'rumusan" atau bahasa omputehnya summary, masa aku habis untuk membuang ayat-ayat yang tak penting. Sape penah jadik macam ni? Bukankah itu sudah cukup untuk mencerminkan betapa lawyer buruknye kite nih! huhu...

Tapi yang aku herannya, walaupun dapat A bahasa melayu, dan jugak sangat loyar buruk, sekali-sekali aku buntu jugak mencari idea nak update blog. Nie pasai buntu ler kuar tajuk nie....mengikut rentak jari je! Kenapa agaknya boleh jadi buntu? Meh aku keluarkan sikit point yang membuatkan aku buntu mencari idea untuk update blog:-

  • sebab tak de benda menarik berlau dalam hidup hari ni
  • sebab tak baca paper dan tengok tv
  • sebab tak berblogwalking, dan kalau berblogwalking pun idea tu tak mampu untuk hadir
  • sebab terlalu menjaga budi pekerti. Adat manusia, kalau nak cite apa jadik dalam life, sure banyak cite. Tapi takkan sampai perihal rumahtangga pon nak cite kowt...
  • sebab terlalu skema....haha...dulu aku tak cam ni, cakap main lepas je. TApi sejak selalu ada kes kutuk mengutuk antara blogger, and kes-kes yang sampai masuk makhamah, aku rasa eloklah aku mengskemakan diri...
  • sebab aku lebih banyak loyar buruk dari entri berguna untuk disharekan macam tips ke, tutorial ke....

Huh...kira banyak jugek la tu kan. Sedar tak sedar dah pun panjang post aku ni, dari tak de idea ke ada idea. Kenapa perlu panjang? Because I like it longer....oopss...ni bukan entry untuk contest "why i like it longer" tu ek..

Sebenarnya kalau tak de idea, kita sentiasa boleh copy paste info berguna dari site lain untuk di share. Nak kasi credit kat owner pun bole, tak kasi pun bole..Satu lagi tips dari aku, yang aku tahu tips nie bagus, cuma aku malas nak buat je...hoho...

  • carik tips, tutorial dari website omputeh yang best-best lepas tu translate ke bahasa melayu (kalo blog korang pakai bahasa melayu) menggunakan google translate. Tak tau apa tu google translate? Pergi taip je words "google translate" kat search engine, sure dapat. Nak translate ni satu hal sebab kena edit lagi pasal translationnya bersepah.
sekian bebelan tengah malam.....


5 ulasan:

fugyu berkata...

huhu.. ko leh jadi pengarah DBP ni.. aku dulu UPSR Je A yg lain hancus.. SPM BM dapat 4 BAT lak dapat 1 haha..

Unknown berkata...

salam ziarah..hehe
hidop BM! ^^

shahrinabd berkata...

@fugyu kalo aku jadik pengarah DBP gerenti hancus dunia blogging neh. Aku tak kasi bahasa pasar. Ngeh ngeh...gurau saje..

@amad hidop! hidop!

TMUkmkd berkata...

aku A1 \^_^/
dan sebab tu gak aku suka tulis blog teknologi dalam bahasa malaysia :D
tapi tu la. tak semudah yang disangka

shahrinabd berkata...

@tmukmkd blog teknologi memang payah..teknikal termnya dah satu hal, tapi terpulang pada kreativiti dan usaha menyelongkar informasi