Rabu, 24 Februari 2010

3 Doa

Dalam misi mencari ketenangan akibat kecelaruan minda sejak beberapa hari, aku mencapai buku yang dah lama dibeli tapi hanya sempat membaca beberapa bab sahaja. Tajuknya, Penenang Jiwa. Buku ni agak menarik kerana teknik penulisannya adalah berbentuk penceritaan.

Aku tertarik dengan doa seorang lelaki yang mahu bertaubat, Utbah al-Ghulam. Tiga doanya adalah seperti berikut:-

Doa Pertama

"Ya, Tuhanku, Jika Engkau terima taubatku serta mengampuni dosaku, muliakanlah aku dengan fahaman dan hafalan, sehingga aku hafal setiap ilmu dan ayat yang aku dengar"

Doa Kedua,

"Ya Tuhanku, muliakanlah aku dengan memiliki suara yang bagus. Sehingga orang yang mendengar ayat dariku bertambah iman dalam hatinya. Meskipun dia berhati keras."

Doa Ketiga

"Wahai Tuhanku, muliakanlah aku dengan rezeki yang halal. Berilah aku rezeki dari sesuatu yang tidak diduga."




0 ulasan: