Rabu, 1 Januari 2014

Happy New Year 2014


Wah...bestnya dah masuk tahu  baru 2014. Tahun ni rasa excited pula menunggu apa yang bakal mendatang. Macam-macam rancangan ada untuk tahun baru ni. Harap-harap semuanya boleh di tunaikan. Tak dapat semua, sikit-sikit pun jadi lah.

Tahun baru biasanya semua sibuk setkan azam baru. Betul tak? Ada pula yang anggap azam baru tu tak perlu nak di renew setiap tahun bertukar selagi azam lama tak tercapai. Dua-dua pun ada betulnya. Yang pentingnya, hidup ini kenalah ada rancangan. Memang benar semuanya sudah tertulis apa yang akan terjadi dalam hidup kita. Tapi tak salah kita merancang dan berusaha daripada hanya duduk menunggu.

Azam aku pula, senang je. I want my 2014 better than 2013. Aku sedar aku bukanlah insan yang sempurna. Ada banyak kekurangan di sana sini. So tahun ni, kalau boleh aku nak dekatkan diri kepada Allah. A step closer. Kalau boleh nak perbanyakkan lagi solat sunat. Setakat ni solat dhuha je...heeeheee...Sikit demi sikit but istiqamah. Bukankah satu langkah yang besar itu dimulakan dengan langkah yang kecil? 

Tahun 2014 ni juga, aku nak ajar Mohamed Adam kesayanganku membaca sekurang-kurangnya ABC, Alif Ba Ta dan mengira 1 hingga sepuluh. Adam sekrang dah pun 2 tahun 5 bulan. Budaknya sangatlah aktif, nakal, lincah, bijak dan sangatlah berminat dengan gadget sama dengan mamanya ni. Tapi masalahnya, dia tak nak belajar bercakap. Tak tahu dimana silapnya, bila diajak bercakap dia buat derk je. Tapi dia faham arahan. Cuma sekali sekala saja dia sudi mengajuk cakap. Hmmm....risau juga kalau nanti dia ada masalah pertuturan kerana kebanyakan anak-anak seumur dengannya sudah boleh menuturkan banyak perkataan meskipun pelat. So, misiku adalah untuk ajar dia bercakap habis-habisan dan janganlah berputus asa. Kalau tak mahu bercakap macam mana nak membaca. Betoi tak? 

my naughty boy

Next, tahun ni nak mula aktif balik berblogging dan mencari pendapatan sampingan di internet. Memandangkan sang suami tercinta memang tidak menggalakkan aku bekerja, rasanya ini sajalah caranya untuk mendapatkan rezeki dengan titik peluh sendiri. Bukan kerana suami tak bagi duit belanja, tapi, bagi aku duit yang deperolehi dengan usahaku sendiri walaupun 10 sen, terasa lebih manis dan beerti. Itulah sebabnya. Maka dengan itu, kenalah belajar lebih mendalam kerana ilmu-ilmu lama sudah ketinggalan zaman dek kerana pantasnya teknologi ni berubah. Harus juga meluaskan networking. Insyallah,  moga tahun ini tercapai hendaknya.

Sebenarnya ada banyak lagi rancangan untuk 2014 tapi bagiku, yang 3 itu adalah yang utama. Kalau diikutkan tiap hari pun kita berazam mengikut keadaan semasa. Cuma yang 3 ini kalau mampu ingin aku jadikan tonggak utama. Hehe...

Apa pula azam anda? You all rasa perlu ke berazam ni? Jom bincang.

0 ulasan: