Jumaat, 1 Oktober 2010

Buat duit di Internet Pelbagai Cara


Baiklah tuan tuan dan puan-puan. Aku rasa bahawa blogku ini sangat suram dan tiada serinya. Mungkinkah kerana tidak banyak graphic menarik, kartun dan smiley yang tertentu? Tak mengapa, akan aku usahakan untuk mencantikkannya dari semasa ke semasa. Kritik dan saranan adalah amat di alu-alukan.

Onlinenya saya di sini adalah untuk berkongsi tentang perihal yang menarik minat kebanyakan blogger tegar di Malaysia ni (dan dimana jua mereka berada). Untuk tidak meleret-leret, aku tak hendak memberikan mukadimah skema tentang hal buat duit di internet ni, tapi yang boleh aku katakan. YA, ANDA BOLEH MENJANA PENDAPATAN MELALUI INTERNET.

Berapa banyak yang anda boleh dapat, berapa kaya kita dengan membuat duit di ini tidak dapat dipastikan dengan sah sebab ia bergantung pada komitmen, usaha dan kreativiti masing-masing. Dalam post-post akan mendatang, saya akan mengulas beberapa cara untuk menjana income dari Internet ini secara mendalam. Dan buat masa ini, berikut adalah sekumpulan cara yang boleh anda buat untuk menjana pendapatan dari Internet.

  1. Pay Per Click - cara yang paling popular sejak dari dulu lagi. Antara salurannya adalah seperti Google Adsense, Nuffnang, Bidvertiser dan banyak lagi.
  2. Affiliate Program - Clickbank, Ebay, Amazon dan affiliate produk-produk tertentu.
  3. Survey - Global Test Market
  4. Sponsored Tweet - Buat duit dengan meng"tweet"kan iklan dengan keyword tertentu. Contohnya Churp Churp dan SponsoredTweets. Bayaran biasanya ditentukan melalui jumlah follower anda di twitter.
  5. Referal Program - Ada banyak, dan kadang kadang dengan menyertai sesuatu affiliate program, kita juga boleh menyertai referal program yang terdapat dalam affiliate program tersebut. Caranya ialah dengan promote link referal anda dan ajak orang lain menyertai anda.
Yang di atas adalah yang paling basic. Mungkin ada yang tertinggal tapi yang tersebut di atas adalah yang terlintas di fikiran time post ini di taip secara spontan. Ada juga cara lain untuk buat duit di internet contohnya menjadi freelance writer untuk site, blog atau artikel. Malahan bagi yang berani mencuba, anda juga boleh menjual produk anda sendiri di Internet atau menjual produk yang anda borong melalui Online shop.

Pada post akan datang saya akan review satu persatu cara buat duit di Internet, tak kira saudara saudari berminat nak tahu ataupun tidak.

Apa yang penting adalah keberanian untuk mencuba. Sekiranya ada pertanyaan, silalah postkan komen dan saya akan cuba menjawab setakat mampu. Inysallah...


2 ulasan:

Blogger berkata...

Are you looking to earn money from your websites/blogs via popup ads?
If so, have you ever used PopCash?

Blogger berkata...

If you're looking for an excellent contextual advertising company, I suggest you take a look at Chitika.